وجودشناسی عرفانی از نظر سید حیدر آملی (ره) و امام خمینی (ره)
نویسندگان
چکیده مقاله:
وجودشناسی عرفانی، یکی از اساسیترین مسائل مهم عرفان نظری محسوب میشود. عرفا، زمانی که از وجودِ مطلق سخن میگویند، منظور و مرادشان خداوند است. بیشک مهمترین اندیشههای عرفانی سید حیدر آملی و امام خمینی را میتوان در نظریات آنان در باب وجودشناسی جستوجو کرد. سید حیدر، از عرفای قرن هشتم، متأثر از آرای ابنعربی بود و امام، تحتتأثیر تفکرات صدرالمتألهین شیرازی. این جستار با روش توصیفی- مقایسهای به شرح و بیان وحدت شخصی وجود، وحدت سنخی وجود و وجود مطلق پرداخته و در پی یافتن پاسخ به این مسئله است که در آرای وجودشناسی این دو عارف شیعی، چه نکات اشتراک و تفاوت وجود دارد؟ سید حیدر به پیروی از ابنعربی معتقد به حقیقت واحده شخصیه ذومراتب است و تشکیک را در ظهورات میداند، وی ضمن ارائه دلایل سهگانهای برای وجود مطلق، قائل به اطلاق وجود میباشد. از سوی دیگر امام خمینی نیز، بهکارگیری مطلق وجود را به جای وجود مطلق ناشی از خلط میان مفهوم و مصداق میداند. وی به تبعیت از ملاصدرا، به تشکیک خاصی و تشکیک در مظاهر قائل است. سید حیدر معتقد است مسبوقیت وجود مقید به وجود مطلق است؛ در حالی که امام، قویترین دلیل اثبات اطلاق وجود را عینیت ماهیت حق با وجود میداند.
منابع مشابه
بررسی رابطه شریعت وطریقت وحقیقت از منظر امام خمینی (ره)و سید حیدر آملی
شریعت،طریقت و حقیقت در حرکت انسان به سوی کمال از آغاز مورد توجّه سالکان و پویندگان طریق الی الله بوده است.اهل الله به تفصیل در مباحث نظری عرفان به این مهم پرداخته اند؛ که روایت شریف «الشریعه اقوالی و الطریقه افعالی والحقیقه احوالی» سنگ بنای این ساختمان رفیع است. در این میان سیدحیدر آملی(ره) و امام خمینی(س) در این باره دارای نظرات منحصر به فردی می باشند. شریعت، طریقت و حقیقت را می توان از جمله ار...
مبانی عرفانی اندیشهی سیاسی امام خمینی(ره)
عرفان در اندیشه امام خمینی(ره) شناخت حقیقت مطلق و قرب وجودی به اوست که با گذر از کثرت به وحدت درک و دریافت شدنی است. چنانکه سیاست در آموزههای امام خمینی تدبیر و ساماندهی جامعه براساس تعالیم اسلام ناب با هدف اقامه حق و تحقق عدالت اجتماعی است. اینک پرسش اصلی مقاله این است که مبانی عرفانی اندیشهی سیاسی امام خمینی(ره) چیست؟ مبانی مورد بحث در این نوشتار عبارتاند از: مبانی هستی شناختی، مبانی انسان...
متن کاملجستاری در تأویلات عرفانی امام خمینی(ره)
تفسیر عرفانی، گرایشی ویژه از تفسیر قرآن است که براساس آموزههای عرفانی وذوقی ومبانی سیر وسلوک ویژهای- که از طریق کشف وشهود باطن به دست میآید-استوار است واز این راه مفسّر به بیان بطون و لایههای پنهان آیات میپردازد. از نگاهی دیگر، تفسیر عرفانی، نوعی تأویل است. گرایش ونگرش عرفانی امام خمینی(ره) در تأویل قرآن بر یک اصل بسیار مهم استوار است و آن تطابق کتاب تدوین الهی با کتاب تکوین است. از نگاه ای...
متن کاملمتناقضنمایی در اشعار عرفانی امام خمینی (ره)
پارادوکس یا متناقضنما، یکی از شیوههای آشناییزدایی است. متناقضنمایی از ویژگیهای شعر فارسی به شمار میرود که در اشعار عرفانی، از جمله غزلیات عرفانی دیوان اشعار امام خمینی (ره) نیز جایگاهی ویژه دارد. در کنار استدلالهای برهانی و منطقیای که در شخصیّت امام برجسته است، با بررسی دیوان اشعار ایشان بُعد دیگری از ابعاد برجستۀ شخصیّتشان آشکار میشود. حضرت امام (ره) در مقام یک عارف، برای بیان تجربههای ...
متن کاملسیر استکمالی انسان در تفسیر عرفانی امام خمینی(ره) و علامه جوادی آملی
این پژوهش از نوع کاربردی است که با هدف بررسی سیر استکمالی انسان در قرآن و عرفان انجام شدهاست. در این تحقیق، به روش مطالعة توصیفیـ تحلیلی بدین پرسش پاسخ داده میشود که چه مؤلفههایی از دیدگاه امام خمینی(ره) و علامه جوادی آملی بر کمال انسان تأثیر میگذارد و موجب میشود تا از فرصت زندگی در این دنیا که بهترین، بلکه تنها زمان برای رشد و پرورش روح است، استفاده نماید. راهکارهای قرآن و عرفان دربارة ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 17
صفحات -
تاریخ انتشار 2020-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023